در آغازین روزهای قرن چهاردهم شمسی توطئههای استعماری غرب در جهان اسلام به ثمر مینشست و تلاش برای از بین بردن هنجارهای دینی توسط استعمار آغاز شده بود. اقدامات فرقه وهابی در سرزمین حجاز، یهودیهای افراطی در فلسطین، آتاتورک در آناتولی، رضاخان میرپنج در ایران و امانا…خان در افغانستان یعنی از غرب تا شرق جهان اسلام در معرض نقش استعماری قرارگرفتند، در چنین شرایطی بود که در اقصینقاط سرزمینهای اسلامی و در سطوح مختلف شاهد عکسالعملهای جهادی و فرهنگی بودیم. شخصیتهای صاحبنفوذ در کشورهای اسلامی در تقابل با این توطئه انگلیسی آمریکایی عکسالعملهای شدیدی از خود نشان دادند. زندان، تبعید، شهادت و سرکوب قیامهای مردمی ازجمله قیام خونین مردم مشهد در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد تا کودتای آمریکایی ٢٨مرداد١٣٣٢ و قیام ١۵خرداد و تبعید رهبری نهضت، از نتایج این عکسالعملها بود. در چنین شرایطی بود که برخی از شخصیتهای فرهنگی و مذهبی تنها راه برونرفت از چالش پیش آمده را اقدامات اثباتی و ایجابی در عرصه تربیت دینی نسل فردا دانستند و با سیاست گسترش و تقویت آموزشهای دینی در قالب نظامهای مدرن آموزشی با عنوان مدارس خصوصی اسلامی، اقدامات شایان توجهی را ساماندهی و اجرا نمودند. پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ٢٢بهمن ١٣۵٧ مرهون همت والا و مجاهدت های خستگیناپذیر این شخصیتهای دینی و فرهنگی بود که توانستند نسلی متدین، انقلابی و استکبارستیز را تربیت و بهصورت زیربنایی و ساختاری با تهاجم های فرهنگی غرب مقابله کنند. ازجمله این شخصیتهای فرهنگی و دینی مرحوم حاج علیاصغر عابدزاده خراسانی بود که در دوران حاکمیت رژیم وابسته پهلوی، با تاسیس مدارس اسلامی با ارادهای قوی و روحیهای خطرپذیر، همه هستی و توان خود را در این مسیر مبذول داشت. امروز از شخصیتی تجلیل میشود که به فرموده مقام معظم رهبری «بیشک آثار تربیتی و تبلیغی آن مرد ایثارگر و پرشور در فضای دینی آن روز شهر تاثیری وسیع بخشید و تا امروز نیز بسیاری از برکات آن پابرجاست و امید است همچنان ادامه یابد.»
تجلیل از شخصیت مرحوم استاد عابدزاده درواقع پاسداشت عناصر هویتساز و هویتبخش در شهر بهشت مشهدالرضا است که دو پیشنهاد مشخص به استمرار این عناصر هویتی کمک میکند:
الف) تعیین تکلیف، بازسازی، نوسازی مدارس مرحوم عابدزاده در هماهنگی با مراجع ذیصلاح قانونی و شرعی و ورثه مرحوم
ب) نامگذاری یکی از معابر شهری همراه با اجرا و نصب تندیسی از آن استاد فرزانه. مسئولیت مدیریت شهری در انتقال عناصر هویتساز به نسل جوان بسیار خطیر و سرنوشتساز است که به سرانجام رساندن پیشنهاد فوقالذکر بخشی از این مسئولیت تاریخی است.
پاسخ