تبصره مظلوم و مغفول

طی یاداشتی به تاریخ شکل گیری مدیریت شهری می پردازیم  که در متن ذیل مشروح ان را می خوانید :

در تاریخ آورده‌اند زمانی بلدیه ها جای خود را به شهرداری‌ها دادند، شهرهای بزرگ در تاریخ معاصر ایران در حال شکل‌گیری بود و نیازهای جدید زندگی شهری، حاکمان و نخبگان را در این اندیشه فرو برد که باید قانونی جامع و فراگیر تهیه و تنظیم کنند که پاسخگوی چالش‌های پیش رو باشد. بالاخره حدود هفتاد سال پیش این اتفاق افتاد و پس از آن به تناسب توسعه، رشد کمی و کیفی شهرها و شکل گیری شبکه، مسائل متعدد و متنوع، سازمان‌ها و نهادهای تخصصی در حوزه تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا و نظارت در درون شهرداری‌ها و پیرامون آن شکل گرفت و در ادامه برای اجرایی شدن این تصمیم سازی ها دستگاه‌های متعدد خدماتی طراحی و مشغول به کار شدند. با توسعه روزافزون شهر‌های بزرگ که استعداد گسترش به دلایل متعدد از جمله مهاجرت پذیری، ظرفیت های علمی، صنعتی، خدماتی و گردشگری داشتند، به تدریج در طول کمتر از 50 سال کلانشهر‌ها شکل گرفتند و به دنبال آن مدیریت نظام شهری پیچیده تر و حجم مسئولیت‌ها گسترده تر شد. درچنین شرایطی بود که حوزه تصمیم سازی در نظام مدیریت شهری می‌بایست نقش فعال تری از خود نشان دهد و با تصویب قوانین و مقررات مبتنی بر نیاز‌های شهر‌های بزرگ به ویژه کلانشهر‌ها، فرآیند و روند امور اجرایی و خدمات رسانی به موقع و مطلوب در چهارچوب بهورزی سازمانی عملیاتی کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شتاب گرفتن مسیر رشد و توسعه همه جانبه به ویژه در عرصه زندگی شهری این نیاز بیشتر احساس شد و گام‌های موثری توسط شورای عالی انقلاب با تدوین قوانین و مقررات و با تنظیم چهار چوب کلی میثاق ملی به عنوان یک راهبرد ملی برداشته شد.

به همین دلیل پس از انقلاب اسلامی با توجه به شرایط خاص داخلی و جنگ تحمیلی فرصتی را برای مدیریت شهری فراهم نکرد تا رویکرد فوق را به شیوه ساختاری و اجرایی داشته باشند لذا در دهه های هفتاد و هشتاد با قرار گرفتن برنامه 35 ساله توسعه به عنوان یک سند راهبردی بالا دستی، شاهد انسجام نسبی در نظام مدیریتی کشور در حوزه برنامه و بودجه هستیم. از سویی سند چشم انداز 1404 آرمان‌های رشد و توسعه ایران اسلامی را هدفمند و نقشه راه را شفاف و ساختار سازی کرد که مهمترین هدفگذاری برای رسیدگی به چالش‌های کلانشهر‌ها در عرصه مدیریت شهری در برنامه پنج ساله در غالب یک تبصره دیده شد و دولت را موظف کرد مدیریت یکپارچه شهری را محقق سازد اما علی رغم عبور از سه برنامه پنج ساله اقدام موثری صورت نگرفته است و حتی اخیرا شورا‌های اسلامی شهر‌ها را مزاحم مدیریت دولت‌ها می‌داند و قانون شورا ها هم آنهارا بیشتر به عنوان شورای شهرداری تعریف کرده است.

لذا یک سوال جدی مطرح است که با قانون کهنسال شهرداری‌ها و قانون ناقص شورا‌ها و دیدگاه‌هایی که دولتها و مجالس قانون گذاری داشته و دارند، زمان اجرایی شدن تبصره مظلوم و مغفول برنامه توسعه پنج ساله جمهوری اسلامی ایران فرا نرسیده است؟

تجربه بلدیه در تاریخ معاصر ایران و تجربه مدیریت یکپارچه شهری در شهر‌های توسعه یافته چشم انداز روشنی از تحقق پیشرفت و عدالت در عرصه زندگی شهری در دهه 90 پیش روی مدیریت شهری قرار داده است و ادامه روند کنونی باعث هدر رفت منابع، اسراف در هزینه ها و تحقق نیافتن شهر اسلامی در تراز انقلاب اسلامی خواهد بود. و اما امروز وظیفه خطیر مدیران ارشد، کارشناسان و نخبگان به تصویر کشیدن مصادیق و تحلیل آسیب ها و ضررهایی است که از مغفول ماندن این تبصره در کشور تحمیل خواهد کرد.

به اشتراک گذاشتن این مطلب

پاسخ

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. Required fields are marked *

درباره وب


ضمن عرض سلام ؛ در سایت پیش رو تلاش شده است تا آشنایی با دیدگاه های اينجانب میسّر و مقدور گردد .
وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا . سوره : الاسراء آیه : 80

محمد آصفي يزدي
1- متولد 1343 مشهد مقدس خيابان امام رضا (ع).
2- ميزان تحصيلات : كارشناسي تاريخ از دانشگاه فردوسي مشهد سال 1368
اطلاعات بیشتر...

كارشناسي امنيتي استانداري خراسان رضوي 1369 تا 1375
رئيس اداره سياسي استانداري خراسان رضوي 1375 تا 1377
مشاور مدير كل صدا و سيماي مركز زاهدان
مدير اطلاعات و اخبار صدا و سيماي مركز زاهدان
مسئول گروه معارف راديو مركز خراسان
مسئول صدا و سيماي حرم مطهر رضوي
مدير كل سياسي و انتخابات استانداري خراسان رضوي
معاون برون مرزي صدا و سيماي مركز خراسان رضوي
معاون صدا (مدير راديو مشهد )
اطلاعات بیشتر...

آمار سایت

  • کاربران حاضر: 6
  • بازدید امروز: 3912
  • بازدیدکننده امروز: 256
  • بازدید دیروز: 5331
  • بازدید کننده دیروز: 305
  • بازدید هفته: 41032
  • بازدید ماه: 162094
  • بازدید سال: 1445688
  • کل بازدیدها: 2684964
  • کل بازدیدکننده‌گان: