۵٠ سال مجاهدت خاموش

۵٠ سال مجاهدت خاموش

در آغازین روزهای قرن چهاردهم شمسی توطئه‌های استعماری غرب در جهان اسلام به ثمر می‌نشست و تلاش برای از بین بردن هنجارهای دینی توسط استعمار آغاز شده بود. اقدامات فرقه  وهابی در سرزمین حجاز، یهودی‌های افراطی در فلسطین، آتاتورک در آناتولی، رضاخان میرپنج در ایران و امان‌ا…خان در افغانستان یعنی از غرب تا شرق جهان اسلام در معرض نقش استعماری قرارگرفتند، در چنین شرایطی بود که در اقصی‌نقاط سرزمین‌های اسلامی و در سطوح مختلف شاهد عکس‌العمل‌های جهادی و فرهنگی بودیم. شخصیت‌های صاحب‌نفوذ در کشورهای اسلامی در تقابل با این توطئه انگلیسی آمریکایی عکس‌العمل‌های شدیدی از خود نشان دادند. زندان، تبعید، شهادت و سرکوب قیام‌های مردمی ازجمله قیام خونین مردم مشهد در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد تا کودتای آمریکایی ٢٨مرداد١٣٣٢ و قیام ١۵خرداد و تبعید رهبری نهضت، از نتایج این عکس‌العمل‌ها بود. در چنین شرایطی بود که برخی از شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی تنها راه برون‌رفت از چالش پیش‌ آمده را اقدامات اثباتی و ایجابی در عرصه تربیت دینی نسل فردا دانستند و با سیاست گسترش و تقویت آموزش‌های دینی در قالب نظام‌های مدرن آموزشی با عنوان مدارس خصوصی اسلامی، اقدامات شایان توجهی را ساماندهی و اجرا نمودند. پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ٢٢بهمن ١٣۵٧ مرهون همت والا و مجاهدت های خستگی‌ناپذیر این شخصیت‌های دینی و فرهنگی بود که توانستند نسلی متدین، انقلابی و استکبارستیز را تربیت و به‌صورت زیربنایی و ساختاری با تهاجم های فرهنگی غرب مقابله کنند. ازجمله این شخصیت‌های فرهنگی و دینی مرحوم حاج علی‌اصغر عابدزاده خراسانی بود که در دوران حاکمیت رژیم وابسته پهلوی، با تاسیس مدارس اسلامی با اراده‌ای قوی و روحیه‌ای خطرپذیر، همه هستی و توان خود را در این مسیر مبذول داشت. امروز از شخصیتی تجلیل می‌شود که به فرموده مقام معظم رهبری «بی‌شک آثار تربیتی و تبلیغی آن مرد ایثارگر و پرشور در فضای دینی آن روز شهر تاثیری وسیع بخشید و تا امروز نیز بسیاری از برکات آن پابرجاست و امید است همچنان ادامه یابد.»
تجلیل از شخصیت مرحوم استاد عابدزاده درواقع پاسداشت عناصر هویت‌ساز و هویت‌بخش در شهر بهشت مشهدالرضا است که دو پیشنهاد مشخص به استمرار این عناصر هویتی کمک می‌کند:
الف) تعیین تکلیف، بازسازی‌، نوسازی مدارس مرحوم عابدزاده در هماهنگی با مراجع ذی‌صلاح قانونی و شرعی و ورثه مرحوم
ب) نام‌گذاری یکی از معابر شهری همراه با اجرا و نصب تندیسی از آن استاد فرزانه. مسئولیت مدیریت شهری در انتقال عناصر هویت‌ساز به نسل جوان بسیار خطیر و سرنوشت‌ساز است که به سرانجام رساندن پیشنهاد فوق‌الذکر بخشی از این مسئولیت تاریخی است.

به اشتراک گذاشتن این مطلب

پاسخ

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. Required fields are marked *

درباره وب


ضمن عرض سلام ؛ در سایت پیش رو تلاش شده است تا آشنایی با دیدگاه های اينجانب میسّر و مقدور گردد .
وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا . سوره : الاسراء آیه : 80

محمد آصفي يزدي
1- متولد 1343 مشهد مقدس خيابان امام رضا (ع).
2- ميزان تحصيلات : كارشناسي تاريخ از دانشگاه فردوسي مشهد سال 1368
اطلاعات بیشتر...

كارشناسي امنيتي استانداري خراسان رضوي 1369 تا 1375
رئيس اداره سياسي استانداري خراسان رضوي 1375 تا 1377
مشاور مدير كل صدا و سيماي مركز زاهدان
مدير اطلاعات و اخبار صدا و سيماي مركز زاهدان
مسئول گروه معارف راديو مركز خراسان
مسئول صدا و سيماي حرم مطهر رضوي
مدير كل سياسي و انتخابات استانداري خراسان رضوي
معاون برون مرزي صدا و سيماي مركز خراسان رضوي
معاون صدا (مدير راديو مشهد )
اطلاعات بیشتر...

آمار سایت

  • کاربران حاضر: 8
  • بازدید امروز: 2208
  • بازدیدکننده امروز: 160
  • بازدید دیروز: 5331
  • بازدید کننده دیروز: 305
  • بازدید هفته: 39328
  • بازدید ماه: 160390
  • بازدید سال: 1443984
  • کل بازدیدها: 2683260
  • کل بازدیدکننده‌گان: